Ryckig motor.

Vad är det för för fel när motorn rycker?

Efter ha kört drygt sju månader med en motor som hackar så fort man ligger på 1500 rpm börjar tålamodet tryta och fler svordommar låta.

Efter har surfat sida efter sida med felsökningstipps så har jag kommit fram till inget av svaren var rätt för våran bil.
Men det kan vara lönsamt att lista igenom olika tips om ni får samma problem som jag haft.

  1. När bytte ni tändstift senast? (efter ca 3000 mil bör man byta stift)
  2. Kontrollera alla luftslangar och luftfilter att allt sluter tätt.
  3. Kolla om det finns läckage mellan motor och ljuddämpare. Annars drar det in luft före lambdasonden och
    kan orsaka att motorn går med för fet bränsleluft blandning, använder mer bränsle och ger höga avgasutsläpp. Lambdasonden tenderar att försämras med ålder, den kan även utsättas för beläggning om motorn förbränner olja. Enär de flesta lambdasonder inte har något rekommenderat utbytesintervall, är det vanligt att tröga givare utbyts för att uppnå ”nyegenskaper”.
    Inte förvärmda givare fram till tidiga 1990-talsmodeller beräknas ha en livslängd på mellan 5000 till 8000 mil.
    Förvärmda givare fram till mitten av 1990-talet, kan behöva bytas efter ca 10000 mil.
    På moderna, OBD-2 kompatibla bilar, beräknas givaren behöva bytas först efter ca 16000 mil.
    Förvärmda givare har ett inbyggt värmeelement som hjälper lambdasonden att fortare uppnå arbetstemperatur vid kallstart. Minimum arbetstemperatur för lambdasonden är ca 315 grader C.
    Många bilar tillverkade efter 1996, har också en andra lambdasond, placerad efter katalysatorn. Detta för att övervaka katalysatorns effektivitet.

Har ni flera tipps så kan ni gärna skriva dem som kommentar eller maila mig på fahlstedt"at"hotmail"dot"com
Tycker ni min mailadress ser konstig ut? Svaret är enkelt vill slippa spambotar som annars bombar min box.
Byt bara ut "at" till @ och "dot" till . så blir det rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0