Flyttar

Har märkt att min blogg inte fungerar som den ska  med sökmotorer så
jag kommer troligen flytta min blogg till en annan blogg.

Jag tycker det är ganska trist att flytta min blogg härifrån men trotts
att jag kontrollerat inställningar och allt mellan himmer och jord så
vill inga sökmotorer lista denna blogg inte ens om jag skriver denna bloggs
url!

http://jasper.bloggsida.se/ är min nya adress.

Nu ska jag bara försöka exportera min gamla blogg till den nya.

Till de som driver denna blogg vill jag bara tala om att jag itne hoppar av denna
för att jag tycker den är dålig utan för att den inte klarar det jag önskar ska fungera.
kanske för höga krav eller så.

Givare i bilar

Givare för bilmotorstyrning.

Den prestation som dagens bilmotor utför, skulle vara omöjlig utan den elektronik som styr tändning, bränsletillförsel och allt som rör emissionskontroll. Dagens elektronikstyrning, i form av fordonsdatorn, ger god bränsleekonomi och en förbränning som ger ett minimum av luftföroreningar.

http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm

Ryckig motor.

Vad är det för för fel när motorn rycker?

Efter ha kört drygt sju månader med en motor som hackar så fort man ligger på 1500 rpm börjar tålamodet tryta och fler svordommar låta.

Efter har surfat sida efter sida med felsökningstipps så har jag kommit fram till inget av svaren var rätt för våran bil.
Men det kan vara lönsamt att lista igenom olika tips om ni får samma problem som jag haft.

  1. När bytte ni tändstift senast? (efter ca 3000 mil bör man byta stift)
  2. Kontrollera alla luftslangar och luftfilter att allt sluter tätt.
  3. Kolla om det finns läckage mellan motor och ljuddämpare. Annars drar det in luft före lambdasonden och
    kan orsaka att motorn går med för fet bränsleluft blandning, använder mer bränsle och ger höga avgasutsläpp. Lambdasonden tenderar att försämras med ålder, den kan även utsättas för beläggning om motorn förbränner olja. Enär de flesta lambdasonder inte har något rekommenderat utbytesintervall, är det vanligt att tröga givare utbyts för att uppnå ”nyegenskaper”.
    Inte förvärmda givare fram till tidiga 1990-talsmodeller beräknas ha en livslängd på mellan 5000 till 8000 mil.
    Förvärmda givare fram till mitten av 1990-talet, kan behöva bytas efter ca 10000 mil.
    På moderna, OBD-2 kompatibla bilar, beräknas givaren behöva bytas först efter ca 16000 mil.
    Förvärmda givare har ett inbyggt värmeelement som hjälper lambdasonden att fortare uppnå arbetstemperatur vid kallstart. Minimum arbetstemperatur för lambdasonden är ca 315 grader C.
    Många bilar tillverkade efter 1996, har också en andra lambdasond, placerad efter katalysatorn. Detta för att övervaka katalysatorns effektivitet.

Har ni flera tipps så kan ni gärna skriva dem som kommentar eller maila mig på fahlstedt"at"hotmail"dot"com
Tycker ni min mailadress ser konstig ut? Svaret är enkelt vill slippa spambotar som annars bombar min box.
Byt bara ut "at" till @ och "dot" till . så blir det rätt.

Laga spricka på grenrör.

Har haft våran bil på besiktning och åkte på 5 st 2:or på bilen.
Det var ingen katastrof direkt med dessa 2:or utom 2 saker och det är att bromsarna bak måste bytas samt att det är en spricka i grenröret.

Bromsarna är ganska enkla att fixa själv och det är bara kostnad på nya bromsbelägg, tålamod och tid, vilket är ibland svårt att få ihop.

Grenröret då?

Nu kommer vi till lite roligare problem att ta itu med för en person som saknar verkstad / garage att meka i vilket ställer till det lite mera och för inte tala om snön som ligger vit och skitig på uppfarten vilket inte direkt upmuntrar en till att hissa bilen och krypa i sörjan.

Till alla nu ska jag ge er en liten guide till olika sätt att laga ditt grenrör!

1. Köp nytt och byt ut det gammla, klarar du inte själv byta låt en verkstad göra (Dyraste alternativet)

2. Köp ett bättre begagnat grenrör och montera dit. (Kräver igen att du kan själv skruva)

3. Svetsa grenröret. Detta alternativ ställer ganska många krav men ett fullgott alternativ till att köpa ett nytt. (Kräver igen att man kan meka)
Mitt råd är att läsa denna länk http://www.terosystem.se/gjutjarn.shtml Där kan ni läsa lite enkelt om hur man kan svetsa i gjutjärn.

4. Pannkitt. (Man bör kunna meka lite om inte sprickan sitter lättåtkommligt)
Pannkitt är ett matrial som är framställt för att kunna täta rör och reparera sprickor och annat som hör till vedspisar, rök kanaler, oljepannor osv. Först är detta ett matrial som ärenkelt att applicera på skadan på ett grenrör och faktiskt håller bättre än vad man kan tro.
Börja med att rengöra området där du ska applicera pannkitt med en stålborste och sen slipa det. Ta bort alla rester och borra ett litet hål i varje kant där sprickan börjar och i slutet så att den inte spricker vidare!
Smeta på ett lager på hålet och se till att det blir ca 3-5 mm tjockt. Är det en bred spricka så lägg det i omgångar tills hela hålet är lagat.

Nackdelen här är att det tar lång tid för medlet att härda. 12-24 timmar och måsta man lägga flera omgångar får man vänta några timmar mellan varje gång. Vänta minst 6-8 timmar innan du lägger på mera. Men ta en spik först och tryck försiktigt imot för att kontrollera att det inte är för mjukt under ytan innan du lägger på mera. Annars riskerar du att trycka sönder och får börja om. Ta hellre extra tid till detta och få det bra och fint. Det håller längre då!

Denna (fusk) lagning är inte att ersätta ett trasigt grenrör utan som jag har lite dåligt med pengar denna månad efter ha köpt andra delar till bilen som behövdes med repareras så tar jag till denna metod för att klara detta några månader och sen byta grenröret till ett bättre begagnat.

Faktiskt vet jag att det finns folk som har använt denna metod och det har hållt i mer än 2 år.

Rökarna ska straffas!

Nu kom löpsedeln om att rökning kan förbjudas på arbetsplattser.

Bra eller dåligt?

Jag tänker inte försvara rökarna men tänk er några saker innan ni spyr eran galla över en rökare!
Idag ör det i sverige landet som inte ska tillåta mobbing något av sanktionerat att mobba
alla som är rökare.

Det har fallit dommar som ger gör en rökare laglös i sverige. D.v.s. att en rökare har inga rättigheter
mot dem som bråkar fryser eller är obehagliga mot en som röker. Det finns arbetsgivare som
beter sig vidrigt mot den som är rökare idag genom att frysa och trakasera en rökare och arbetsdomstolen
har dömt alla fallen till arbetsgivarens rätt!

Nu sitter säkerligen många och säger att det är helt rätt att göra så mot rökarna och de ska avlivas de bara förstör de är skitstövlar osv.

Nu byter vi ämnet och diskuterar droger över lag!

En alkoholist är i lag skyddad, likaså en som håller på med droger av andra slag!
Dem är det synd om de ilider av sjukdomar osv.
Det är genetiskt betingat om man har föräldrar ditt och datt...

En rökare syns men det gör inte de andra som nyttjar droger.

Vanligaste argumentet mot att rökare ska förbjudas idag utom att de är hälsovådligt är att de
stjäl arbetstid och är oftare borta än andra sjukare osv.
Men de är inte mera sjuka än den som super bort sitt liv eller knarkar bort det. För inte tala om alla som måste snika in en kaffe eller två extra under dagen.
Eller gämfört med bara dem som är jävligt lata.
Studien om rökarna är väldigt vinklade och sponsrade av antimilitanta rökorganisationer och.

Jag försvarar inte rökare utan tycker att de som har drogmissbruk ska ha hjälp och då inte bara vissa grupper.
Sen måste jag tillstå att förbjuds ciggaretter på arbetsplattser vill jag se att det är TOBAKSFÖRBUD! inte en vara utan alla varor. Sen vill jag se kaffeförbud och dataförbud. Förbud mot allt som stjäl tid ifrån arbetet.

Föresten så sitter jag och skriver detta på arbetstid!
Så tänk två tre gånger innan ni gapar över en grupp människor.
Var det invandrare som utsattes för samma behandling som man vittnat av rökare eller en drogmissbrukare
hade facken lagar och mycket annat skyddat dem!

Men varför inte förbjuda allt när det ändå är på gång. Feta människor, människor som lider av genetiska dolda effekter, eller varför inte ge en n y hittler chansen att bestämma vilka som ska leva och vilka som ska dö!

Det är nog bara en tidsfråga innan en ny dyker upp!

RSS 2.0