Laga spricka på grenrör.

Har haft våran bil på besiktning och åkte på 5 st 2:or på bilen.
Det var ingen katastrof direkt med dessa 2:or utom 2 saker och det är att bromsarna bak måste bytas samt att det är en spricka i grenröret.

Bromsarna är ganska enkla att fixa själv och det är bara kostnad på nya bromsbelägg, tålamod och tid, vilket är ibland svårt att få ihop.

Grenröret då?

Nu kommer vi till lite roligare problem att ta itu med för en person som saknar verkstad / garage att meka i vilket ställer till det lite mera och för inte tala om snön som ligger vit och skitig på uppfarten vilket inte direkt upmuntrar en till att hissa bilen och krypa i sörjan.

Till alla nu ska jag ge er en liten guide till olika sätt att laga ditt grenrör!

1. Köp nytt och byt ut det gammla, klarar du inte själv byta låt en verkstad göra (Dyraste alternativet)

2. Köp ett bättre begagnat grenrör och montera dit. (Kräver igen att du kan själv skruva)

3. Svetsa grenröret. Detta alternativ ställer ganska många krav men ett fullgott alternativ till att köpa ett nytt. (Kräver igen att man kan meka)
Mitt råd är att läsa denna länk http://www.terosystem.se/gjutjarn.shtml Där kan ni läsa lite enkelt om hur man kan svetsa i gjutjärn.

4. Pannkitt. (Man bör kunna meka lite om inte sprickan sitter lättåtkommligt)
Pannkitt är ett matrial som är framställt för att kunna täta rör och reparera sprickor och annat som hör till vedspisar, rök kanaler, oljepannor osv. Först är detta ett matrial som ärenkelt att applicera på skadan på ett grenrör och faktiskt håller bättre än vad man kan tro.
Börja med att rengöra området där du ska applicera pannkitt med en stålborste och sen slipa det. Ta bort alla rester och borra ett litet hål i varje kant där sprickan börjar och i slutet så att den inte spricker vidare!
Smeta på ett lager på hålet och se till att det blir ca 3-5 mm tjockt. Är det en bred spricka så lägg det i omgångar tills hela hålet är lagat.

Nackdelen här är att det tar lång tid för medlet att härda. 12-24 timmar och måsta man lägga flera omgångar får man vänta några timmar mellan varje gång. Vänta minst 6-8 timmar innan du lägger på mera. Men ta en spik först och tryck försiktigt imot för att kontrollera att det inte är för mjukt under ytan innan du lägger på mera. Annars riskerar du att trycka sönder och får börja om. Ta hellre extra tid till detta och få det bra och fint. Det håller längre då!

Denna (fusk) lagning är inte att ersätta ett trasigt grenrör utan som jag har lite dåligt med pengar denna månad efter ha köpt andra delar till bilen som behövdes med repareras så tar jag till denna metod för att klara detta några månader och sen byta grenröret till ett bättre begagnat.

Faktiskt vet jag att det finns folk som har använt denna metod och det har hållt i mer än 2 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0